نرم افزارهای علم سنجی

 | تاریخ ارسال: 1399/7/14 | 
   
توسعه و پیشرفت علم‌سنجی مرهون پدید آمدن پایگاه‌های استنادی است. بطوریکه بسیاری از تحلیل‌هایی که پیشتر امکان‌پذیر نبود با وجود پایگاه‌های استنادی، میسر گردید.
برای مطالعه بیشتر لینک مقاله‌ای با عنوان "نرم‌افزارهای علم‌سنجی" در دسترس شما کاربران گرامی قرار می‌گیرد. برای دریافت مقاله اینجا کلیک نمایید.

برخی از نرم‌افزارهای علم سنجی عبارتند از:
  • نرم‌افزار علم‌سنجی هیست سایت (HistCite):  
      نرم‌افزاری است توسط تیم علمی یوجین گارفیلد در مؤسسه تامسون رویترز طراحی شده‌است و برای تحلیل داده‌ها در تحقیقات انجام شده با شیوه‌های علم‌سنجی و کتاب‌سنجی به کار می‌رود. این بسته نرم‌افزاری امکان ترسیم ساختار موضوعات مختلف را به محققان علاقه‌مند به میزان گسترش تولیدات علمی در یک حوزه علمی خاص می‌دهد و با استفاده از داده‌های استنادی پایگاه وب آو ساینس نتایج ارزشمندی را در قالب جداول و نمودارهای مختلف با شاخص‌های متعدد، در اختیار پژوهشگران قرار می‌دهد.

نرم افزار هیست سایت (HistCite) به دانشجویان و پژوهشگران کمک می‌کند تا بتوانند تحلیلی از پژوهش‌های قبلی مرتبط با حوزه موضوعی خود داشته باشند و به واسطه آن می‌توان مشخص کرد که چه نویسندگانی، چه سازمانی، چه کشورهایی بیشترین تولیدات علمی و با کیفیت‌ترین تولیدات علمی را به واسطه استناد داشته‌اند. همچنین ترسیم نقشه موضوعی همکاری‌های علمی به واسطه این نرم‌افزار انجام می‌گیرد. این نرم‌افزار می‌تواند در داده‌کاوی، تحلیل نتایج و اهمیت موضوع پژوهش، در سطح بین‌المللی به پژوهشگران و برنامه‌ریزان کمک نماید.
این نرم‌افزار توسط مؤسسه اطلاعات  علمی (ISI) تولید شده و برای تحلیل داده‌ها با شیوه‌های علم‌سنجی و کتاب‌سنجی به‌کار می‌رود. این نرم‌افزار بر روی سیستم عامل ویندوز نصب شده و قابل استفاده در تمام مرورگرها به ویژه اینترنت اکسپلورر است. پیش‌فرض استفاده از آن دسترسی به پایگاه‌های استنادی (ISI) بوده و داده‌های استخراج شده از این پایگاه را تحلیل می‌کند. 
با استفاده از این نرم‌افزار،امکان شناسایی مقالات با استناد بالا، روابط هم‌استنادی مهم، خط زمانی آثار نویسنده و مشاهده هیستوگراف‌هایی که نشان‌دهنده متون هسته و جدول زمانی یک زمینه پژوهشی هستند، یافتن مقالات مهمی که توسط جستجوی کلیدواژه‌هایی از دست رفته باشند و نظایرآن فراهم و در دسترس است.
 
 لینک دانلود نرم‌افزار: HistCite
 
  • نرم‌افزار تحلیل استنادی (Publish or Perish):
پابلیش اور پریش هارزینگ (به انگلیسی: Harzing’s Publish or Perish) یک برنامه نرم‌افزاری تحلیل استنادی است که داده‌های خام را از گوگل اسکالر می‌گیرد و امکان انجام تحلیل‌های لازم دربارهٔ عملکردهای پژوهشی اشخاص را به منظور تعیین پرنفوذترین و مؤثرترین آنها فراهم می‌کند.

برخی از مهم ترین نتایجی که می‌توان با استفاده از قابلیت‌های این نرم‌افزار دربازهٔ عملکرد پژوهشی یک پژوهشگر به دست آورد، عبارت اند از موارد زیر:

تعیین جمع تعداد مقاله‌ها
تعیین تعداد متوسط استناد به ازای هر مقاله
تعیین تعداد متوسط استناد به ازای هر نویسنده
تعیین تعداد متوسط مقاله به ازای هر نویسنده
تعیین تعداد متوسط استناد به ازای هر سال
تحلیل تعداد نویسندگان به ازای هرمقاله
تحلیل شاخص هرش و پارامترهای مرتبط با آن
تعیین شاخص جی
تعیین شاخص اچ معاصر

با این حال، باید توجه داشت که نرم‌افزار “پابلیش اُر پریش” خود یک نمایه استنادی محسوب نمی‌شود، زیرا چنان که اشاره شد داده‌های خام مورد نیاز را از گوگل اسکالر می‌گیرد و امکان تجزیه و تحلیل‌های بیشتر آن را فراهم می‌کند؛ بنابراین باید آن را یک نرم‌افزار تحلیل استنادی دانست که می‌تواند استفاده از اطلاعات نمایه‌سازی شدهٔ گوگل اسکالر را در مطالعات کتاب‌سنجی و علم‌سنجی از رواج و سهمی بیشتر بهره‌مند سازد. (ویکی پدیا، دانشنامه آزاد، https://fa.wikipedia.org/wiki) این نرم‌افزار  در سیستم عامل‌های مختلف قابل نصب است.

 
لینک دانلود نرم‌افزار: Publish or Perish
           



CAPTCHA
دفعات مشاهده: 1698 بار   |   دفعات چاپ: 153 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر