راهنمای جستجو در پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی (SID)

 | تاریخ ارسال: 1400/2/18 | 

پایگاه اطلاعاتی جهاد دانشگاهی در سال ۱۳۸۳ توسط جهاد دانشگاهی با هدف فراهم آوری و ارائه اطلاعات و خدمات علمی راه اندازی شد. مقالات در این پایگاه به دو زبان فارسی و انگلیسی، به صورت متن کامل( ۶۰ درصد از مقالات متن کامل هستند ) و رایگان، بدون هیچ محدودیتی در اختیار کاربران قرار می گیرد. پوشش موضوعی این پایگاه در حوزه های مختلف علوم پایه، پزشکی، فنی و مهندسی، علوم انسانی و اجتماعی ، کشاورزی و هنر است.
دراین پایگاه، نشریات علمی کشور به چند دسته تقسیم می شوند.
  1. نشریات علمی پژوهشی: این دسته از نشریات به عنوان منابع غنی علمی نقش مهمی در تولیدات علمی و تحقیقاتی در کشور ایفا می کنند. نشریات علمی توسط دو مرجع شامل کمیسیون علمی وزارت علوم تحقیقات و فناوری و کمیسیون نشریات علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با رعایت قوانین و ضوابط مربوطه صاحب رتبه علمی پژوهشی می گردند. مقالات این نشریات در ۷ گروه تخصصی و به صورت متن کامل در این پایگاه نمایه شده است.
  2. سایر نشریات: این گروه شامل نشریات علمی است که توسط سازمان ها و نهادهای گوناگون منتشر می شوند. مانند: نشریات علمی ترویجی و علمی تخصصی،  نشریات دانشگاه آزاد اسلامی،  نشریات دانشگاه پیام نور،  نشریات جهاد دانشگاهی و... می باشد.  
 
ابتدا وارد سایت مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی به نشانی: http://www.sid.ir شوید.
در این صورت پایگاه همچین صفحه ای را در اختیار شما قرار می دهد، که گزینه بانک نشریات فارسی ایران را انتخاب نمایید.



جستجوی ساده
در اولین صفحه پایگاه اولین باکس جستجو که در اختیار کاربر قرار داده می شود باکس جستجوی ساده می باشد. در این بخش تنها یک فیلد برای جستجو وجود دارد، کلید واژه ی مورد نظر را در کادر بزرگ بالای صفحه وارد نمایید(۱). سپس نوع جست و جوی خود  را از منوی آبشاری کنار کادر انتخاب نمایید(۲). در نهایت با کلیک نمودن دکمه جست و جو وارد صفحه نتایج می شوید.



انواع جستجو:
  1. جستجو بر اساس مقالات
  2. جستجو بر اساس نشریات
  3. جستجو بر اساس نویسنده

جستجو بر اساس نام مقالات



اگر در منوی آبشاری مقالات را انتخاب نمایید، در صفحه نتایج مقالاتی نمایش داده می شود که واژه وارد  شده در بخشی از عنوان مقاله و یا کلید واژه وجود داشته باشد. به عنوان مثال با وارد نمودن واژه " پزشکی " نتایج زیر حاصل می شود.


 
  1. نشان دهنده تعداد نتایج بازیابی شده
  2. در این قسمت می توانید نتایج بازیابی شده را بر اساس میزان ارتباط، سال انتشار و تعداد استنادات مرتب نمود.
  3. با استفاده از فیلترهایی موجود در سمت راست می توانید گزینه مورد نظر خود را انتخاب کرده و نتایج را محدودتر نمایید.
  4. مقالاتی که شمایل آنها به رنگ خاکستری است به این معنی می باشد که متن کامل آن در دسترس نمی باشد و با کلیک کردن بر روی آن فقط چکیده ای از آن را در اختیار قرار می دهد.
  5.  مقالاتی که شمایل آنها به رنگ سبز می باشد، به معنی دسترسی به متن کامل مقاله می باشد.

پس از انتخاب مقاله مورد نظر با کلیک بر روی آن، صفحه ای باز می شود که در آن چکیده مقاله و اطلاعات تکمیلی در خصوص آن وجود دارد و در صورتی که متن کامل مقاله یافت شده در بانک اطلاعاتی موجود باشد، می توان با کلیک بر روی گزینه مربوطه به صورت مستقیم فایل را دریافت نمود.



جستجو بر اساس نشریات



اگر جستجو بر اساس نام نشریه را انتخاب نمایید، در صفحه نتایج همه نشریاتی که واژه مورد نظر در عنوان آن باشد با مشخصات کامل نمایش داده می شود. در سمت راست، اطلاعات مربوط به دوره انتشار و گروه های تخصصی مرتبط با نشریات یافت شده قابل بررسی می باشد که با انتخاب هر یک از آنها نتایج دقیق تری حاصل می شود. در نتایج این جستجو علاوه بر نشریات علمی پژوهشی مصوب کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، نشریات علمی دانشگاه آزاد اسلامی، نشریات علمی دانشگاه پیام نور، نشریات علمی ترویجی، علمی تخصصی و نشریات جهاد دانشگاهی قابل دسترسی می باشد.



جستجو بر اساس نام نویسنده



اگرجستجو بر اساس نام نویسنده را انتخاب نمایید، در صفحه نتایج اسامی نویسندگان بر اساس واژه مورد جستجو نمایش داده می شود و با کلیک بر روی نام نویسنده مقالاتی که از آن نویسنده در پایگاه قرار داده شده نمایش داده می شود.

در همه موارد کاربر می تواند با مشاهده عنوان مقاله با کلیک بر روی شمایل مربوطه متن کامل را دانلود نماید.

 
روش های دریافت متن کامل مقالات
  1. استفاده از سیستم جستجو
 که نتایج حاصل از جست و جو به صورت فهرستی از مقالات در اختیار کاربر قرار داده می شود.( به همان روش هایی که در بالا توضیح داده شد. )
  1. مراجعه به صفحه نشریه
در صورتی که کاربر از نام نشریه و گروه تخصصی آن مطلع است پس از ورود به صفحه اصلی پایگاه در بخش نشریات مصوب علمی و پژوهشی با انتخاب گروه تخصصی مربوطه و نام نشریه به صفحه اختصاصی آن وارد می شود.



 همان طوری که در تصویر پایین مشاهده می کنید، در این قسمت علاوه بر اطلاعات کتاب شناختی نشریه، فهرست شماره های منتشر شده آن ارائه شده که کاربر می تواند با کلیک کردن بر روی شماره مورد نظر به فهرست مقالات منتشر شده در آن شماره دسترسی پیدا کرده و متن کانل مقاله را دانلود نماید.




 




CAPTCHA

دفعات مشاهده: 3092 بار   |   دفعات چاپ: 202 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر