راهنمای آموزشی Web of science

 | تاریخ ارسال: 1400/2/22 | 

جهت ورود  به این پایگاه به این آدرس مراجعه فرمایید: http://webofknowledge.com/

موسسه اطلاعات علمی (آی اس آی ) یکی از بزرگترین شرکت های تولید کننده بانک اطلاعاتی در نیم قرن اخیر است که فعالیت خود را در سال ۱۹۵۸ آغاز کرد. بعدا این موسسه توسط شرکت تامپسون رویترز خریداری گردید.
مهم ترین محصول موسسه تامپسون رویترز  وب آو ساینس می باشد که اطلاعات کتابشناختی همراه با چکیده و اطلاعات مراجع مقالات مجله ها و کنفرانس ها و همایش های علمی بین المللی را ارائه می دهد. محبوبیت این پایگاه به جهت سهولت استفاده، یکپارچگی در ارائه اطلاعات، مراجع مورد استناد مقالات، پوشش موضوعی گسترده، عمق زمانی اطلاعات و امکانات قوی جستجو می باشد. این مجموعه به صورت هفتگی روزآمد می شود. یکی از مهمترین ویژگی های آن امکان مشاهده اطلاعات مربوط به استنادات / مراجع هر مقاله است. در واقع از یک رکورد خاص می توان رکوردهای مرتبط با آن را در سال های قبل و بعد مشاهده کرد.


عضویت و ورود:
در صفحه اول پایگاه ار منوی بالا بر روی گزینه Sign in کلیک نمایید، برای این که بتوانید از یک سری از امکانات این پایگاه مانند: سیستم آگاهی رسانی  Alertو ذخیره کردن سرچ ها استفاده کنید، باید در این پایگاه ثبت نام نمایید، که برای این منظور گزینه Register را انتخاب نمایید و فرم ثبت نام را پر کنید. چنانچه قبلا عضو شده باشید، جهت ورود به صفحه کاربری خود Sign in را انتخاب نمایید.



انواع جستجو:
  • جستجوی ساده (Basic Search  )
  • جستجوی نویسنده (Author Search )
  • جستجوی استنادی (Cited reference Search )
  • جستجوی پیشرفته (Advanced Search )
  • جستجوی ساختار یافته (Structure Search )
 
جستجوی ساده (Basic Search  )
هنگام باز کردن صفحه وب آو ساینس، اولین صفحه جستجو که در اختیار کاربر قرار داده می شود، جستجوی ساده می باشد. برای انجام جستجو کافی است کلید واژه مورد نظر را در کادر (۱) تایپ نموده و نوع کلید واژه را با بهره گیری از منو آبشاری (۲) مشخص نمایید و سپس روی کلید سرچ کلیک نمایید.



با کلیک روی قسمت (۳) می توان کادر جدیدی برای ورود کلیدواژه دیگری ایجاد و از طریق منوی آبشاری (۴) نوع عملگر مورد نظر را انتخاب نمود. (
AND: برای ترکیب دو مفهوم است و در صورتی که بین دو کلید واژه در عبارت جستجو قرار گیرد، رکوردهایی را بازیابی می کند که هر دو کلید واژه را با هم داشته باشد.OR : جهت ترکیب واژهای مشابه، مترادف، کلمات دارای اختصار و کلماتی که دو شکل املایی دارند به کار می رود و رکوردهایی را بازیابی می کند که یک یا هر دو کلید واژه را در خود داشته باشد. NOT: برای حذف کردن یک واژه خاص از جستجو به کار می رود. هرگاه بین دو کلید واژه قرارگیرد، رکوردهایی را بازیابی می کند که کلید واژه اول را داشته باشد ولی کلید واژه دومی را نداشته باشد.)
در قسمت (۵) می توانید بازه زمانی مورد نظر خود را تعیین نمایید. در قسمت (۶) نوع مجموعه مورد نظر را از بین تمامی زیر مجموعه های وب آو ساینس انتخاب نمایید به صورت پیش فرض جستجو در تمامی زیر مجموعه ها انجام می شود. (۷) تعداد فیلد های صفحه جستجو را تعریف نمایید.
 
جستجوی نویسنده ( Author Search )
دو نوع روش برای به دست آوردن اطلاعات نویسندگان در دسترس می باشد: ۱- جستجو بر اساس نام نویسنده ۲- جستجو بر اساس شماره اختصاصی در وب آو ساینس یا ریسرچر آی دی و جستجو با استفاده از شماره اختصاصی ارکید نویسنده
  1. جستجو بر اساس نام نویسنده:
با انتخاب Author Search ، صفحه جستجو به شکل زیر برای شما نشان داده می شود.


در کادری که با شماره ۱ علامت گذاری شده نام خانوادگی و در کادر ۲ نام کوچک نویسنده را وارد نمایید. اگر نویسنده در مقالات خود، از املاهای مختلفی برای نوشتن نام استفاده کرده است با کلیک در قسمت ۳ می توانید کادر دیگری برای جستجو اضافه نموده و نام های دیگر را جستجو نمایید. با انتخاب دکمه
find، جستجو انجام می شود.(۴)
  1. جستجو بر اساس ORCID یا Researcher ID
در این قسمت شماره  ۱۶ رقمی ارکید یا ریسر چر آی دی را در کادر زیر وارد می کنید.



جستجوی استنادی (Cited reference Search )
 در جستجوی استنادی، رکوردهایی که به یک اثر چاپ شده مشخص استناد کرده اند، جستجو می شود. از این طریق شما می توانید ایده اولیه و یا ابداعی را که به مرور زمان تایید شده، توسعه یافته، و یا تکمیل شده است را مشاهده نمایید. همچنین می توانید دریابید که چه کسانی و چه آثاری به شما یا نویسنده مورد نظر شما استناد کرده اند. از صفحه جستجو، گزینه Cited reference search  را انتخاب نمایید.
سپس می توانید جستجو را به نام نویسند‌‌ه (۱)، عنوان مقاله ( ۲)، و یا سال انتشار مقاله (۳) محدود نمود. در صورتی که نویسنده از شیوه های نگارش متفاوتی برای نام خود استفاده نموده است، بهتر است از گزینه Select from index استفاده نمایید (۴) . در آخر بر روی دکمه Search کلیک نمایید (۵).



جستجوی پیشرفته ( Advanced Search)
جستجوی پیشرفته برای کاربران با تجربه و متبحر است که می خواهد جستجوهای پیچیده و مختلط را با استفاده از فیلدها و ترکیبات آن انجام دهند. در این قسمت با استفاده از پرانتز و به کار بردن عملگرهای منطقی و با استفاده از علائم فیلدها  فرمول جستجوی خود را وارد کنید.


نکته: با توجه به پیچیدگی استراتژی جستجوی پیشرفته، انجام این نوع از جستجو نیاز به مهارت دارد. از این رو پیشنهاد می شود در دفعات اولیه کار از سایر انواع جستجوهای طراحی شده استفاده شود.
 
جستجوی ساختار یافته (Structure Search )
صفحه جستجوی شیمیایی از سه بخش تشکیل شده است.
  1. Structure Drawing (با استفاده از ترسیم ساختار)
در بخش ترسیم ساختار می توان با ترسیم فرمول های شیمیایی به جستجو پرداخت. در گام اول، ابتدا تیک همه مجموعه های فرعی وب آو ساینس را برداشته و دو مجموعه current chemical reaction و   index Chemicuc را انتخاب نماییید.


در گام دوم،  ساختار یک ترکیب یا واکنش را در قسمت مربوطه ترسیم نمایید.


                   ۲. Compound Data ( با استفاده از اطلاعات ترکیبات)


Compound Name:  در این قسمت نام یک محصول طبیعی یا ترکیب را بدون پیشوند وارد نمایید.
Compound Boil. Act: در این قسمت می توانید با استفاده از لینک "فهرست فعالیت بیولوژیکی" یک فعالیت بیولوژیکی مربوط به ترکیب خود را یافته و به جستجوی خود اضافه نمایید.
 Molecular Weight: در این قسمت هم می توان وزن مولکولی را تعیین نمایید.

       ۳.
Reaction Data ( با استفاده از اطلاعات واکنش ها )


۱-یک ارزش را از منو انتخاب کنید.۲- واکنش ها را بر اساس شرایطی که در فیلد های دیگر نیست، بازیابی می کند. با استفاده از
term list می توانید این شرایط را بازیابی نمایید.۳- یک عملگر رابطه ای را انتخاب کرده و سپس عدد مناسب را وارد نمایید.۴- یک عملگر رابطه ای را انتخاب کرده و سپس عدد مناسب را وارد نمایید. ۵- یک عملگر رابطه ای را انتخاب کرده و سپس عدد مناسب را وارد نمایید.۶- رکوردها را بر اساس سوابق عملکرد محصول که بر اساس درصد بیان شده است، بازیابی می کند. یک عملگر رابطه ای را انتخاب کرده و سپس عدد مناسب را به صورت در صد وارد نمایید.۷- عبارت های کلیدی واکنش شامل طبقات واکنش عمومی، واکنش های نامگذاری شده، کاتالیزورها و معرف های جدید و کل سنتزها می باشد. می توان از key phrase list نسبت به انتخاب آنها اقدام نمود. ۸- نظرات می تواند شامل مزایا، محدودیت ها، هشدارها و سایر داده های کیفی باشد. برای بازیابی این اطلاعات، سیستم از بخش نظرات واکنش ها استفاده می کند.
 
صفحه نتایج
صفحه نتایج به ۴ قسمت تقسیم می شود.۱- تعداد نتایج و سیستم آگاهی رسانی Alert ۲- بهبود و اصلاح نتایج جستجو ۳- نمایش نتایج جستجو ۴- تحلیل نتایج


 
  1.  تعداد نتایج و سیستم آگاهی رسانی Alert: در اولین سطر تعداد  نتایج  و مواردی که در جستجوی خود لحاظ نموده اید به شما نشان داده می شود. در سطر بعد create alert قرار دارد که شما را قادر می سازد از جستجوی خود یک  Alert بسازید تا اگر بعد از این نتایجی مرتبط با استراتژی جستجوی شما بازیابی گردید به طور خودکار به شما اطلاع داده شود.(به منظور استفاده از این امکان حتما باید در پایگاه ثبت نام کرده باشید.)
  2. بهبود و اصلاح نتایج جستجو: دراین بخش هم می توانید با استفاده از کادر جستجو، در میان نتایج، جستجوی دوباره داشته باشید. و همچنین مواردی را انتخاب کنید که به صورت دسترسی آزاد هستند. و در قسمت های بعدی مواردی وجود دارد که جهت ایجاد محدودیت به کار می رود و دامنه جستجو را از جهت موضوعی، نوع مدرک، سال انتشار، زبان، نویسنده، نام سازمان، نام کنفرانس، ویراستار و ...محدود می کند. پس از انتخاب هر کدام از محدودیتها گزینه Refine را کلیک نمایید تا تغییرات اعمال گردد.
  3. نمایش نتایج: در این قسمت گزینه ای به نام Sort by  در قسمت بالا وجود دارد که با استفاده از آن می توانید نتایج را بر اساس تاریخ انتشار، دفعات استناد، تعد‌‌اد استفاده و ربط مرتب نمود؛ همچنین با انتخاب گزینه  More می توان نتایج را بر اساس، نتایج جدیدتر، تعداد دفعات استفاده در ۱۸۰ روز اخیر، نویسنده اول، نام منبع، نام کنفرانس مرتب نمود.


گزینه بعدی A Export است که با استفاده از این گزینه قادر خواهید بود، نتایج انتخاب شده را به وسیله ابزارهای مختلف مانند: Endnote Desktop و Excel و Email و...ذخیره نمایید.
با استفاده از گزینه Add to Marked List  قادر خواهید بود حداکثر ۵۰۰۰۰۰ رکورد به فهرست انتخاب شده اضافه نمایید مواردی را که با استفاده از این گزینه ذخیره نموده اید را می توان به صورت یکجا درMarked List از منوی بالای صفحه مشاهده نمود.
       ۴.
تحلیل نتایج
تحلیل نتایج به دو شکل انجام می شود. تحلیل هر رکورد به تنهایی و تحلیل کل نتایج بازیابی شده.
برای تحلیل هر رکورد، در سمت راست هر عنوان تعداد دفعات استناد و تعداد استفاده از مدرک که همان تعداد بازدید از مدرک است، در دو گزینه ۱۸۰رز اخیر و از سال ۲۰۱۳ تا کنون، آورده شده است.



تحلیل کل نتایج بازیابی شده، به وسیله دو گزینه Analyze Result و Create Citation Report انجام می گیرد. (در جستجوهایی که نتایج باریابی شده کمتر از ده هزار رکورد باشد امکان Create Citation Report فعال می شود.)



Analyze Result: در این قسمت، کل نتایج بازیابی شده را بر اساس فیلدهای مختلف می توان به دو صورت نقشه Tree map (درختی) ، یا Bar graph (نمودار میله ای) ، مشاهده نمود.




همچنین، در پایین صفحه می توان جدول کل نتایج را مشاهده نمود که شامل تعداد رکورد، در صد و نمودار میله ای آن می باشد.


 
Create Citation Report: با کلیک بر روی آن، صفحه ای مانند تصویر پایین در اختیار کاربر قرار داده می شود.


 
  1. نشان دهنده تعداد کل مدارک ۲- شاخص هرش کل نتایج بازیابی شده ۳- میانگین استنادها به ازای هر مقاله ۴- جمع تعداد دفعات استناد ۵- جمع تعداد دفعات استناد بدون احتساب خود استنادی ۶- تعداد مقالات استناد کننده ۷- تعداد مقالات استناد کننده بدون احتساب  خود استنادی  ۸- نمودار خطی نتایج بر اساس سال
ابزارها:
منوی ابزارها به صورت یک نوار آبی رنگ در زیر نام و ناشر پایگاه در همه ی صفحات قابل مشاهده می باشد و شامل Tools و Searches & Alerts ، Search History و Marked List می باشد.



Tools: با انتخاب این گزینه، سه گزینه در اختیار شما قرار داده می شود.
Endnote : با انتخاب نتایج مورد نظر و انتخاب این گزینه، نتایج به طور مستقیم،  به اندنوت افزوده می شود.(برای استفاده از این مورد باید قبلا در اندنوت اقدام به ایجاد کتابخانه کرده باشید.)
Kopernio: با افزودن افزونه این ابزار به مرورگر، محقق قادر خواهد بود متن کامل مقالات مختلف را از منابع و سایت های مختلف دانلود نموده و مستقیما به کتابخانه اندنوت خود اضافه نمایند.
Publons: با عضویت در این شبکه علمی، پژوهشگران می توانند همه انتشارات خود در پایگاه وب آو ساینس، ارکید، اندنوت، مندلی را یکجا به این شبکه انتقال دهند.
 
Searchs and alerts: با استفاده از گزینه های این مورد فرمول جستجوها و هشدارهایی که ذخیره نموده اید را می توانید مشاهده نمایید.
Search History: شامل تاریخچه جستجوهای انجام شده می باشد با استفاده از این گزینه، می توان نسبت به ترکیب (combine) یا ویرایش (Edit) و یا حذف جستجوهای قیلی پرداخت.



همچنین می توانید جستجوی خود را با استفاده از گزینه
Save History /Create Alert  ذخیره نمایید. در این صورت صفحه ای برای شما باز می شود که می توانید عنوانی برای سرچ خود انتخاب و سپس بازه زمانی آن را مشخص نمایید.
 
Marked List: اگر در مراحل قبل، رکوردهای مورد نظر را با استفاده از گزینه Add to Marked List انتخاب نموده باشید، آنها را می توانید به صورت یکجا در این مکان مشاهده نمایید. از رکوردهای موجود در این قسمت، با گذراندن سه مرحله انتخاب رکورد، انتخاب محتوا و انتخاب مقصد، می توان خروجی های مختلفی تهیه نمود.



اطلاعات مربوط به یک عنوان مشخص:
در صفحه نتایج اگر بر روی عنوان مقاله کلیک نمایید، به صفحه ای مانند تصویر پایین که مخصوص آن مقاله است،  وارد می شوید.


 
  1. دریافت متن کامل مقالات
  2. گرفتن خروجی از مقاله
  3. اضافه کردن به marked list
  4. اطلاعات نویسندگان
  5. تعداد استناد به مقاله
  6. ایجاد Alert استنادی به این منظور که هرگاه به این مدرک استناد گردید، به وسیله ایمیل به شما اطلاع داده شود.
  7. تعداد مقالات استناد شده ( فهرست منابع مدرک که با کلیک روی آن می توانید تعداد دفعات به این مدرک را ببینید.)
  8. تعداد دفعات استفاده در WOS
  9. با کلیک بر روی View Journal Citation، همچنین صفحه ای  در اختیار شما قرار می گیرد، که اطلاعات مجله از پایگاه  JCR (Journal Citation Report ) قابل مشاهده می باشد.


در ادامه صفحه مقاله اطلاعات تکمیلی بیشتری در خصوص چکیده، اطلاعات نویسنده، طبقه بندی موضوعی، ناشر، ....در اختیار شما قرار می گیرد.




 




CAPTCHA
دفعات مشاهده: 6128 بار   |   دفعات چاپ: 184 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر